Bibelstudium 16 jan 13

Bibelstudium i Vivalla den 16 jan 13

Jesu dop Evangelium enligt Lukas 3:21 f.

Jesu dop är välkänt för många. Redan i bibeln har vi hela fyra berättelser som återberättar hur detta dop gick till (Matteus, Markus, Lukas, Johannes).  Johannesversionen är speciell. Där ses Jesu dop ur Johannes döparen synvinkel. Övriga skiljer sig i huvudsak på en punkt. Matteus och Markus låter rösten från himlen (Guds röst) säga; ”denne är min älskade son”, Lukas ”du är min älskade son.”

”Denne” det betyder att folket som befann sig omkring Jesus hörde rösten. ”Du” att det först och främst var Jesus som gjorde det. Själv tänker jag mig att Jesus tydligare än andra uppfattat rösten ovanifrån. Han uppfattade den så tydligt att hela hans fortsatta liv blev påverkat. I fortsättningen hade Jesus alltid klart för sig att Gud ville något speciellt med hans liv. Konsekvent levde han utifrån denna sin övertygelse.

Nu är ju vi alla här i Vivalla mer eller mindre uttalat Jesuslärjungar. I och med det blir det som gäller Jesus också vår angelägenhet. Vi skall, som det heter, leva i Jesu efterföljd.

Tanken på denna efterföljelse markerades redan när vi döptes. Poängen med dopet är ju att dopet skall vara inledningen till kristenliv och lärjungaskap. Detta fattar naturligtvis inte det nydöpta spädbarnet, men föräldrar, faddrar och församling skall påminna. Vuxna som döps behöver vanligtvis ingen hjälp utifrån för att förstå vad dopet har för mening. Men förstå är en sak, verkligheten en annan. Min erfarenhet är att dopets själva grundtanke inte får liv förrän det blir med mig som med Jesus. Jag behöver inom mig höra rösten ovanifrån som säger: Du är mitt älskade barn. Först då blir mitt dop levande.

Hur blir det då när man som jag hört detta Du? Själv kan jag vittna om ett ”hackigt” kristenliv. Jag måste få förlåtelse och ny kraft varenda dag för att det skall bli någon stil på mitt liv som kristen.  Kan det förresten vara på något annat sätt? Låt oss samtala om detta.

21 När nu allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen 22och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.” Luk 3:21 f

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s