Bibelstudium den 8 maj 2024
(Abraham sade till Gud) Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Skall du då verkligen förinta den i stället för att skona den för de femtio rättfärdigas skull som bor där? Så kan du inte göra, döda den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige, så att det går den rättfärdige på samma sätt som den orättfärdige. Så kan du inte göra! Skall inte den som är hela jordens domare göra vad som är rätt?« Herren sade: »Om jag finner femtio rättfärdiga i Sodom, skall jag för deras skull skona hela staden.« Abraham fortsatte: »Jag dristar mig att tala till dig, Herre, jag som är jord och stoft. Kanske fattas det fem för att det skall bli femtio rättfärdiga? Skall du då förgöra hela staden för dessa fem människors skull?« Herren svarade: »Om jag finner fyrtiofem, skall jag inte förgöra den.« Ännu en gång tog Abraham till orda: »Kanske finns där fyrtio?« Herren sade: »Då skall jag inte göra det, för de fyrtios skull.« Abraham sade: »Bli inte vred, Herre, om jag talar, men kanske finns där trettio?« Herren svarade: »Om jag finner trettio, skall jag inte göra det.« Då sade Abraham: »Jag dristar mig att tala till dig, Herre. Kanske finns där tjugo?« Herren svarade: »Då skall jag inte förgöra staden, för de tjugos skull.« Abraham fortsatte: »Bli inte vred, Herre, om jag talar en sista gång, men kanske finns där tio?« Herren svarade: »Då skall jag inte förgöra staden, för de tios skull.« När Herren hade talat med Abraham gick han därifrån, och Abraham återvände hem. 1 Mos 18:26-33
Påminner om att jag läser bibeln baklänges. Jag börjar med Kristus och backar mig in i Gamla testamentet, Jesu bibel. Idag hamnar jag med det sättet att läsa i berättelsetraditionerna om Abraham, som de återgavs på Jesu tid. För mig är dessa berättelsetraditioner heliga, inte därför att de är historiskt korrekta, det är sällan berättelsetraditioner, utan därför att de helgats av Kristus.
Framställningen i Gamla testamentet är ofta ”hårdkokt”, återspeglingar som den är av en anda som befinner sig fjärran från nutida inkännande och förmänskligande. Korthugget och rakt på sak utdömer Gud sina domar och ger sina befallningar.
Texten ovan är ett undantag. Bakom orden anas mänsklig vånda över en Gud som låter sina domar falla över onda som goda. Abrahams vädjan för Sodom öppnar för en trots allt barmhärtig och inkännande Gud som vill oss väl. Men Abrahams frågor och Guds svar ger trots detta inte svar på de undrande frågor som dagligen tär på vår gudsförtröstan. Bryr sig väl Gud när ont drabbar god som ond, frågar vi oss.
Dock kan barmhärtighetens faktum inte förnekas. Vi får som idag med Abraham förundras över att nåd fortfarande kan gå före rätt i denna vår förunderliga värld. Detta i sin tur vittnar utöver sig självt och får fler än en av oss att utropa: Slumpen är trots allt inte Gud.
Men trots Abrahams vädjan för Sodom lider fortfarande min Gudstro brist på stadga. Tvivlet rister fortfarande i mitt inre. Själv får jag inte ro förrän jag än en gång påminns om att jag från ungdomen fått lära mig att läsa bibeln baklänges. Även i de svåraste frågor måste den korsfäste Kristus få göra sig hörd i mitt inre. Först då får jag ro.
Kristus är visserligen inte identisk med Gud, men Kristus återspeglar Gud. Den återspeglingen är för mig livsnödvändig när tillvarons fundament rasar. Först genom Kristus anar jag att Gud trots allt är den barmhärtige, lika barmhärtig som den Gud som Abraham vädjade till.