Bibelstudium i Vivalla den 11 febr 15

(Se även ”Med mina glasögon” 49 Äga och förvalta ett oskiljaktigt par och nytt material på ”Stiftshistoriska”

Bibelstudium i Vivalla den 11 febr 15 

Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra händer, det är vårt ärende: livets ord. Ja, livet blev synligt, vi har sett det och vittnar om det, och vi förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och blev synligt för oss. Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus. Detta skriver vi för att vår glädje skall bli fullkomlig. (1 Johannesbrevet kap 1 versarna 1-4)

Sånt som berör mig måste gå att ta på och kännas begripligt. Det skall betyda något för mig, helst här och nu. Det som ligger utanför det jag har grepp om skrämmer mig eller vanligare, intresserar mig inte.

Som det är med mig är det förmodligen med andra. I så fall har vi ett svar på varför så många bland oss är främmande för kristen tro. Tron berör inte, den känns obegriplig.

Möjligtvis kan mana ana varför när man ser texten ovan. För många av oss känns den troligen alldeles obegriplig. Men är den det?

Johannes, författaren till texten som jag här lägger ut, tycker inte det. Det är något påtagligt han vittnar om, något han sett. Naturligtvis är det Jesus han menar. Denne Jesus gjorde ett sådant intryck på honom att Jesus blev svaret på den viktigaste av alla hans frågor, frågan om Gud.

För Johannes kom Jesus att representera Gud. Han var inte enbart mannen som förkunnade Guds ord. Han var själv livets ord med allt vad det innebar. Samtidigt förenade Jesus, enligt Johannes, lärjungarna med Gud. Stora ord minsann.

För oss sentida lärjungar är talet om Jesus som livets ord själva nyckeln när vi skall pröva bärigheten i Johannes vittnesbörd. Vi har ju inte som Johannes sett Jesus. Däremot har vi via evangelierna tillgång till hans ord. Och tolkningen av detta ord finner vi enklast i Nya testamentets brev.

Dessa berättelser om Jesus och denna den tidiga församlingens förståelse av Jesus, avser att leda bibelläsaren till insikt om det nödvändiga i att låta Jesus och dennes förståelse av verkligheten bli själva utgångspunkten för den egna livsorienteringen.

För den som låter detta ske öppnar sig enligt min erfarenhet en nya värld. Jesusorienteringen får som följd att när vi vandrar i ljuset, såsom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd (dessa ord återfinner vi strax efter vårt textord, 1 Joh 1:7). Samma sak uttryckt på ett för oss begripligt sätt; att Jesusorientering förändrar oss så att försoning/upprättelse blir både centralt och åtkomligt för oss och att samhörighet får ny betydelse för oss.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s