Bibelstudium i Vivalla den 18 febr 15

(Se även 50 Se upp med vetenskapen i ”Med mina glasögon)

Bibelstudium i Vivalla den 18 febr 15

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (Paulus första brev till korinthierna kap 13 vers 13)

Bibelordet ovan avslutar kärlekens Höga visa i Paulus första brev till korinthierna. Inte enbart kristna utan även människor av ”god vilja” menar att just detta kärlekens kapitel är fulländat. Kärleken kan inte beskriva bättre. Problemet är inte orden i sig utan tillämpningen. Det är med kärlekens höga visa som med stororden om demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Det blir mest ord av det hela.

Själv anser jag att nyckeln till förståelsen av kärlekens Höga visa ligger i själva avslutningsorden, d vs i textordet ovan där tro, hopp och kärlek parallelliseras av Paulus.

Jag och många med mig har märkt att tro, hopp och kärlek för Paulus är besläktade begrepp. Begreppen står betydelsemässigt för ungefär samma sak. Bildlikt talat är det bara betoningen som skiljer dem åt.

Tro är själva grundordet. Tro står för en från Gud kommande andlig kraft, laddad med innehåll. Men inte vilket innehåll som helst. I trons själva centrum finns evangeliet, evangeliet att Guds son gav sitt liv för att människan skulle upprättas.

Tro är dessutom inget som du skall konstruera på egen hand. Den kommer uppifrån och utifrån. Den är en Guds gåva, inte i första hand en inifrån kommande övertygelse.
Vad du skall göra med denna utifrån kommande kraft är att ta emot och ta vara på. Och att ta vara på är att leva ut, d v s praktisera det man fått.

Om tron har sitt centrum i Jesu frälsningsgärning, har hoppet sin tyngdpunkt i hoppet om förverkligande, d v s i hoppet om att tron inte är en chimär och att himmelriket inte är en fantasi.

Kärleken slutligen är tro och hopp smälta samman till ett och sedan i denna form tillämpad här och nu. Och som det är med tron och hoppet är det också med kärleken. Kärleken är en Guds kraft och som sådan nära förbunden med Kristi utgivande kärlek.. Vår uppgift är även här att ta emot och i slutändan ta vara den kärlek vi fått del av.

Så sedd ligger förverkligandet inbakat i själva mottande av orden. Orden blir rätt förstådda en del av den från Gud kommande tron, hoppet och kärleken som vi får ta emot, ta vara på och utforma våra leva utifrån.

Mot den bakgrunden blir kristen tro ingen filosofi, inte heller i första hand något tankesystem. Tron blir praktisk. Den blir mer tillämpning än tanke. Tron blir något som bevisas i livet mer än i tanken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s