Bibelstudium i Vivalla den 17 augusti 2016

(Se även nytt inlägg ”Med mina glasögon”, 128 Kyrkan passerad men inte tron”.

Bibelstudium i Vivalla den 17 augusti 2016

Kritiskt tänkande hör hemma i alla de sammanhang. T o m Guds ord måste läsas med kritiskt sinne. Om inte stelnar den kristna tron och med den vi kristna. Och stelnade kristna är minst av allt det som mänskligheten behöver.

Nedan ett yttrande av Paulus lämpligt som ett demonstrationsobjekt. Så här skriver han till församlingen i Korinth.

7En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, 8ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, 9och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen…10 Därför måste kvinnan på huvudet bära ett tecken på sin rätt för änglarnas skull 1 Kor 11:7, 10

När jag läser detta yttrande med kritiskt sinne inser jag att Paulus förläst sig på skapelseberättelserna. Enligt 1 Mos 1:27 skapades den första människan (Adam) som Guds avbild. Men Paulus glömmer fortsättningen där det står ”som man ock kvinna skapade han dem”. Denna försummelse var han inte ensam om. Hela den judiska samtiden delade hans synsätt. Den ledde honom till missuppfattningen att det enbart är mannen som är en avbild och en avglans av Gud. Därtill var han påhejad av den andra skapelseberättelsen (1 Mos 2) där den första kvinnan Eva skapades av Adams revben.

Av detta gör han sak. Bland annat skall kvinnan av någon underlig anledning bära huvudbonad. Det behöver däremot inte mannen eftersom denne är en avbild och en avglans av Gud.

Dumheter säger vi nutida kristna som sen barnsben stavat på jämlikhet mellan könen och som dessutom tänker mindre på Skapelseberättelsen än på Jesu sätt att bemöta kvinnor. Hos Jesus var det ju precis tvärtom. Inte bara kvinnor upphöjs utan även barn liksom ”små” vuxna. Omvända värden råder i Guds rike, det är Jesu paroll. Om barnen säger han t o m att Guds rike tillhör sådana som de. (Mark 10:14)

Paulus anar förmodligen att han inte hade ordentligt på fötterna. Därför vacklar han. Döm själva fortsätter han, om det passar sig för en kvinna att be till Gud barhuvad. Och sen till slut när han anar att det skall bli strid på kniven i frågan, förvandlar han det hela till en ordningsfråga.

En annan gång hänvisar Paulus till lagen i sina försök att få kvinnorna att underordna sig. Kvinnan skall tiga vid sammankomsterna, dikterar han. De skall underordna sig som lagen säger. (1 Kor 14:34). Här viker han inte som i frågan om huvudbonaderna. Tvärtom. Detta är ett Herrens bud, tillägger han.

Vad jag förstår ändrar han inte position förrän det blir riktigt allvar. Men då gör han det med besked. När Paulus såg hur galaterna tappat evangeliet för lagen tar han bladet ur munnen och utropar:

Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. (Gal 3:28)

Att i det läge tala om huvudbonader och om vilka skulle få tala i församlingen hade varit förödande. Då hade han definitivt missat det för kristen tro bärande. Detta att Kristus är allas frälsare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s