Bibelstudium i Vivalla den 6 september 2017

(Se även ”Med mina glasögon 2”, 36 17 Man måste nå in för att nå ut)

Bibelstudium i Vivalla den 6 september 2017

2Hör på vad jag säger er, jag Paulus: om ni låter omskära er har ni ingen nytta alls av Kristus.  3Jag försäkrar er igen: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen.  4Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.  5Ty vi väntar oss i vår ande att genom tron vinna den rättfärdighet som är vårt hopp.  6I ett liv med Kristus Jesus kommer det inte an på omskärelse eller förhud, utan på tron, som får sitt uttryck i kärlek. (Paulus brev till galaterna kap 5 versarna 2-6)

Tydligare kan det inte bli. Att tro på kristet vis är att relatera sig till Kristus i en förbindelse vars kännetecken är kärlek. Tron är till sitt väsen liv inte lära, den är funktion, inte uppenbar sanning, den är situationsetik inte etiska principer.

Först när detta är fastslaget kan man tala om lära, sanning och etiska principer. Läran, sanningen och de etiska principerna har förvisso sitt berättigande. Men dess plats är nummer två, aldrig nummer ett. Den är dessutom nummer två först när det står fullständigt klart att kärleksrelationen till Kristus är det enda som verkligen gäller.

Alltså när det står klart för mig att Kristus är allt är tiden inne att fundera över lagar, regler, och etiska principer. Först nu står de på den tjänarhylla där de hör hemma.

Problemet för de kristna i Galatien var just det att lagarna och reglerna hade börjat inta en plats där de inte hörde hemma. Inte så att lagarna intagit första rummet. Så långt hade det inte gått. Än så länge ville de stå bredvid Kristus som jämbördiga storheter.

Med andra ord hade Kristus fått en konkurrent. Det räckte inte med enbart Kristus längre. Tron på Jesus Kristus måste kompletteras för att bli giltig. Lagen måste till för att

åstadkomma nödvändig förstärkning. En god kristen i Galatien skulle tro på Kristus och dessutom hålla lagen. Lagen hade blivit ett villkor lika ovillkorligt som tron på Kristus.

För Paulus var detta katastrof. Skulle denna ”dubbeltro” segra var allt han predikat förgäves. Församlingen hade återgått till det som de lämnat.. Lagen som detroniserats till andra rummet i Paulus predikan hade åter blivit medregent.

Jag kan inte tänka mig en text mer aktuell än den jag nu utlägger. Inte bara så att kyrkorna lutar sig mot sina lärosystem när kraften borde läggas på att skapa förutsättningar för trospraktik. Vad värre är hotas den enskildes personliga tro dagligen av att hennes tro får konkurrens av annat som i realiteten kommer att konkurrera med relationen till Kristus.

För egen del måste jag dagligen kämpa på mot kristuskonkurrenter av alla de slag. Lagarna kan jag nog hålla ifrån mig. Inte så att jag negligerar dem. Som värdekonservativ håller jag på laglydnad mer än de flesta. För mig är det annat som kommer emellan mig och Kristus. Jag tvingas därför som Luther leva i en daglig omvändelse. Men tro för den skull inte att jag sliter ihjäl mig i min kamp för att hålla stånd. Även jag får njuta, njuta av att leva i en relation med Kristus, en relation omsluten av kärlek.

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s