Bibelstudium i Vivalla den 20 januari 2016

(Se även nytt inlägg ”Med mina glasögon”, 98 Spåren av Gud)

Bibelstudium i Vivalla den 20 januari 2016

I honom och genom hans blod har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser – så rik är den nåd med vilken Gud har låtit all vishet och klokhet flöda över oss. Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden. (Paulus brev till efesierna kap 1 v 7-10)

Det ena läggs till det andra i en oupphörligt pågående ström av tankar, händelser och upplevelser. Samtidigt pågår sovring och lagring i det vi kallar minnet. Både det ena och det andra lika nödvändiga för att vi skall kunna orientera oss. Men observera, det måste vara kvalité på såväl sovring som lagring. Om inte blir vår upplevelse av omgivningen en enda stor vanföreställning.

Få har tänkt på att det förhåller sig på motsvarande sätt i bibelns värld. En sak är det bakomliggande händelseförloppet i bibelns skildringar, en annan sovringen och lagringen av det skedda.

Skall sanningen fram kommer vi aldrig åt det mest ursprungliga. Det var ju inte precis nu som det begav sig med Abraham, Mose, profeterna och Jesus. Vi är hänvisade till sovrat och lagrat material. Frågan är om det är kvalité på sovringen och lagringen, eller om det mesta vilar på en vanföreställning.

Dagens text är ett paradexempel på vad sovring och lagring kan leda till. Paradexempel därför att det dels är Paulus nummer två som här talar. En äldre Paulus om du föredrar den beteckningen. I annat fall är det en Pauluslärjunge som i Efesierbrevet sammanfattar det han förstått vara det själva meningen med Jesu framträdande.

”Paulus den andres” tolkning av Jesu framträdande är att vi ”i honom och i hans blod” har ”friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser”. Det betyder att Paulus förstår Jesu liv som självutgivande, hans död som försoning. Dessutom att detta Jesu liv är det mest väsentliga som någonsin ägt rum. I Jesu liv sammanfattas själva meningen med livet. Allt som är värt att veta är sammanfattat i honom.

Är detta en sanning eller är det en vanföreställning? Åsikterna är delade. Ett är säkert och det är att de som lutar åt att det är en sanning, kallas kristna. Att satsa på och inrikta sitt liv utifrån att Jesus är livets utgångspunkt och mening, är i själva verket definitionen på en kristen. Det finns också andra definitioner men dessa är långtifrån lika ”pricksäkra”.

Beviset på sanningen då? Vari består den? I efterföljelse, inget annat. Det egna livet i Kristus är den enda försäkring som ges oss. Att tro är ett sätt att leva.

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s